reborde, 2024
Oil on linen
110 x 80 cm
Mexico City, Mexico, 1987
Lives and works in Mexico City, Mexico.
Allan Villavicencio thinks of the pictorial process as metabolism in constant transformation, one that he develops through paintings and mixed media assemblages. His body of work challenges the everyday to generate new narratives of perception. This contextualizes the pretext to seek the visible in unfolded perspectives and to interrogate the virtuality of the spaces we live in. By virtuality, Villavicencio means the imaginary visual scenarios we create when we pay attention to our surroundings, that can take place in small cracks, hidden creases, subtle shadows, etc.
Multidimensional, his practice explores various mediums including painting, drawing, collage, three-dimensional structures and installations. It develops at the intersection of perception theories, the architecture topologies within the city landscapes, and the relationship between the clothing, the bodies and the objects that inhabit both the private and public spaces.Allan Villavicencio endows them with expansive and emotional qualities, creating “residual landscapes”. In this sense, his pieces reveal ecosystems of material, form, and texture that highlight how the fragmentary nature of the works makes up the whole.
Allan Villavicencio is currently a beneficiary of the National System of Art Creators (SNCA), he was awarded the Honorary Distinction for the XVIII Rufino Tamayo Painting Biennial in 2018 (Museo Tamayo, Mexico City) and is a three-time recipient of the Mexican National Fund for Culture and the Arts (FONCA).
Villavicencio has completed several residencies including Casa Nano (Tokyo, JP, 2024), Casa Wabi (Oaxaca, MX, 2021) and Cité des Arts (Paris, FR, 2019). His work has been exhibited in institutions in Mexico such as Museo Experimental El Eco, Museo Tamayo, Museo de Arte Carrillo Gil, Museo de Arte Contemporáneo de Oaxaca, Museo de Arte de Sonora, among others. .
In the past years, Villavicencio has been part of many exhibitions in Mexico, France, the USA, the United Kingdom, Turkey, Spain, Colombia, Peru, and Austria. Recent solo shows include: No hay un centro, sólo dar la vuelta at Museo Experimental El Eco (Mexico City, MX, 2024) The Active Side of Infinity at Galerie Mitterrand (Paris, FR, 2023), frutiplanismo at Salón ACME (Mexico City, MX, 2022) and Pieles ciegas at Galería Karen Huber (Mexico City, MX, 2021).
His work has been reviewed in Frieze, Artsy, Viewpoint Colour, La Tempestad, Crash Magazine, Travesías; and is part of the permanent collections of Jorge Pérez Related Group (Miami), Museo MATE (Lima), Museo de Arte Contemporáneo de Aguascalientes (Aguascalientes) and Colección Arena (Madrid).
Please visit the PROJECTS section in our website to see his 2024 solo show at Museo Experimental el Eco.
Ciudad de México, México, 1987
Vive y trabaja en la Ciudad de México, México.
Allan Villavicencio piensa el proceso pictórico como un metabolismo en constante transformación que desarrolla a través de pinturas y ensamblajes de múltiples materiales. Su cuerpo de trabajo desafía a nuestros ámbitos cotidianos para generar nuevas narrativas de percepción. Esto brinda un contexto para buscar lo visible en perspectivas desdobladas y para interrogar la virtualidad de los espacios en los que vivimos. Por virtualidad, Villavicencio se refiere a los escenarios visuales imaginarios que generamos cuando prestamos atención a nuestros entornos, lo que puede ocurrir en pequeñas brechas, pliegues ocultos, sombras sutiles, etc.
Multidimensional, su práctica se desarrolla en la intersección entre teorías sobre la perspectiva, las topologías arquitectónicas de los paisajes citadinos, y la relación entre la vestimenta, los cuerpos y los objetos que habitan espacios tanto privados como públicos. Villavicencio les brinda cualidades expansivas y emocionales, creando así “paisajes residuales”.
Allan Villavicencio actualmente, es beneficiario del Sistema Nacional de Creadores del Arte (SNCA). Recibió la Mención Honorífica en la XVIII Bienal de Pintura Rufino Tamayo en 2018 (Museo Tamayo, Ciudad de México) y fue beneficiario de la beca de Jóvenes Creadores otorgada por el FONCA en tres ocasiones.
Ha realizado varias residencias, incluyendo Casa Nano (Tokyo, JP, 2024), Casa Wabi (Costa Chica, MX, 2020) y Cité des Arts (París, FR, 2019). Su obra ha sido expuesta en instituciones como Museo Experimental El Eco, Museo Tamayo, Museo de Arte Carrillo Gil, Museo de Arte Contemporáneo de Oaxaca, Museo de Arte de Sonora, entre otros.
En los últimos años, Villavicencio ha formado parte de numerosas exposiciones en México, Francia, Estados Unidos, Reino Unido, Turquía, España, Colombia, Perú y Austria. Entre sus exposiciones individuales recientes destacan: No hay un centro, sólo dar la vuelta en Museo Experimental El Eco (CDMX, MX, 2024) The Active Side of Infinity en Galerie Mitterrand (París, FRA, 2023), frutiplanismo en Salón ACME (CDMX, MX, 2022) y Pieles ciegas en Galería Karen Huber (CDMX, MX, 2021).
Su trabajo ha sido reseñado en Frieze, Artsy, Viewpoint Colour, La Tempestad, Crash Magazine, Travesías; y forma parte de las colecciones permanentes de Jorge Pérez Related Group (Miami), Museo MATE (Lima), Museo de Arte Contemporáneo de Aguascalientes (Aguascalientes) y Colección Arena (Madrid).
Por favor visita la sección de PROJECTS en nuestra página para conocer su show individual en el Museo Experimental el Eco.
reborde, 2024
Oil on linen
110 x 80 cm