YANN LETO
Bordeaux, France, 1979
Lives and works in Rome, Italy
Yann Leto is a French artist living in Rome. His main medium is painting, although he also explores installation, sculpture and performance. His work, dense and detailed, is characterized by a critical approach to sociopolitical issues, functioning as a collage in which typographic elements coexist alongside classical and modern references. The interaction between these elements is so precise that empty spaces or “unpainted” planes seem to disappear.
Free from constraint, the protagonists of his works belong to an emotional visual circle that repositions the human being in a society dominated by unease. Sporting events, television, trends in social networks and, above all, his personal experience, are sources of inspiration for the distorted scenes he presents us with, surprisingly faithful to the archetypes we can find in reality. Almost like a compulsive collector, Leto stores in several hard drives a vast amount of Google images and press clippings, some of which may be forgotten for years, creating a visual archive that feeds the construction of his own creative universe.
Yann Leto's work is featured in collections such as the MoMA of San Francisco, the Benetton Foundation, the Beth de Woody collection, Montparnasse Collection, Sergio Ramos collection, Marquez Art Project, Isco Alarcon collection, Unicaja foundation or CAC Malaga. He has worked with galleries such as Luis Adelantado (Valencia, ES), Galería Karen Huber ( Mexico City, MX) Cámara Oscura (Madrid, ES), T20 (Murcia, ES), Ada Gallery (Richmond, USA) and Mullherin & Pollard (NY, USA); and participated in international fairs such as ARCO, ARTBO, ART AMSTERDAM, ZSONA MACO and ART SHANGHAI. One of his most recognized works is Congress Topless, highlighted in the 2014 edition of ARCO Madrid.
Burdeos, Francia, 1979
Vive y trabaja en Roma, Italia.
Yann Leto es un artista francés residente en Roma. Su medio principal es la pintura, aunque también explora la instalación, la escultura y la performance. Su obra, densa y detallada, se caracteriza por un enfoque crítico hacia temas sociopolíticos, funcionando como un collage en el que coexisten elementos tipográficos junto a referencias clásicas y modernas. La interacción entre estos elementos es tan precisa que los espacios vacíos o planos "sin pintura" parecen desaparecer.
Libres de reglas, los protagonistas de sus obras pertenecen a un círculo visual emocional que reposiciona al ser humano en una sociedad dominada por el desasosiego. Los eventos deportivos, la televisión, las tendencias en redes sociales y, sobre todo, su experiencia personal, son fuentes de inspiración para las escenas distorsionadas que nos presenta, sorprendentemente fieles a los arquetipos que podemos encontrar en la realidad. Casi como un coleccionista compulsivo, Leto almacena en varios discos duros una vasta cantidad de imágenes de Google y recortes de prensa, algunas de las cuales pueden quedar olvidadas por años, creando un archivo visual que alimenta la construcción de su propio universo creativo.
La obra de Yann Leto forma parte de colecciones como el MoMA de San Francisco, la Fundación Benetton, la colección Beth de Woody, la colección Montparnasse, la colección Sergio Ramos, Marquez Art Project, la colección Isco Alarcón, la fundación Unicaja o el CAC Málaga. Ha trabajado con galerías como Luis Adelantado (Valencia, ES), Galería Karen Huber (CDMX, MX) Cámara Oscura (Madrid, ES), T20 (Murcia, ES), Ada Gallery (Richmond, USA) y Mullherin & Pollard (NY, USA ); y participado en ferias internacionales como ARCO, ARTBO, ART AMSTERDAM, ZONA MACO y ART SHANGHAI. Una de sus obras más reconocidas es Congress Topless, destacada en la edición 2014 de ARCO Madrid.