La Faena - Ana Segovia (February 2020)
La Faena is a large temporary site-specific collaborative project shown during the scope of Mexico City Art Week 2020. The event took place in an accidentally queer cantina full of bullfighting memorabilia of the same name – which is also a “Museo Taurino” - located in the Historic Center of the capital.
Segovia’s interest with an old large format painting (233 x 510 m - titled ‘Huapango Torero’) hanging in the hall led her to want to make a “replica” which would function as a sort of homage to the original. In her own style, with a reinterpretation of the scene, in order to propose a new kind of masculinity, one un-plagued by the toxicity of bullfighting culture.
With her collaborators* they then created a project - inspired by floral arrangements typical of both Mexican funerals and celebrations – which worked as a farewell to machismo: a poem, a large floral installation and a party with all necessary elements to the ritual. The poetic text that accompanies La Faena leads us between Mexico City streets, the daily thoughts of the artist and the decision of the painting unique character (a Segovia alias that substitutes the original one) to enter in the field daring to ask a truce to the bulls.
She refers to the project in those words “Through the painting I try to reconcile my own relationship to masculinity knowing the perils that may face, offering no solutions but a desire to cross over to the other unknown side. What this new side of masculinity may hold is what is unknown; the only known fact is that machismo no longer has a place in this world. With a rose and a white cloth to leave it in the past”.
*TEXT Bruno Enciso, PRODUCTION Rocío Fernández de Angulo, SETUP Daniel Zúñiga STRUCTURE DESIGN Mario Rodríguez Jaramillo y Fernanda I. González Vega, CARPENTER José Alfredo Giles, FLORIST Mario Arturo Aguilar, PAINTING Ana Segovia
La Faena es una colaboración temporal que se mostró durante la Semana de Arte de la Ciudad de México en el 2020. El evento se llevó a cabo en una cantina accidentalmente queer llena de recuerdos taurinos del mismo nombre - que también es un "Museo Taurino" - ubicada en el Centro Histórico de la capital.
El interés de Segovia por un cuadro antiguo de gran formato (233 x 510 m - titulado ‘Huapango Torero’) colgado en la sala la llevó a querer hacer una “réplica” que funcionaría como una especie de homenaje al original. En su propio estilo, con una reinterpretación de la escena, para proponer una nueva masculinidad, no plagada de la toxicidad de la cultura taurina.
Con sus colaboradores* crearon entonces un proyecto -inspirado en arreglos florales propios tanto de los funerales como de las celebraciones mexicanas- que funcionó como despedida del machismo: un poema, una gran instalación floral y una fiesta con todos los elementos necesarios para el ritual. El texto poético que acompaña a La Faena nos lleva entre las calles de la Ciudad de México, el pensamiento cotidiano del artista y la decisión del personaje único del cuadro (un alias de Segovia que sustituye al original) de entrar en el campo atreviéndose a pedir una tregua a los toros.
Ella se refiere al proyecto diciendo: “A través de la pintura trato de reconciliar mi propia relación con la masculinidad conociendo los peligros a los que me puedo enfrentar, sin ofrecer más soluciones que el deseo de cruzar a un lado desconocido. Lo que puede contener este nuevo lado de la masculinidad es lo que se desconoce; el único hecho conocido es que el machismo ya no tiene cabida en este mundo. Con una rosa y un paño blanco lo despedimos, para dejarlo en el pasado”.
* TEXTO Bruno Enciso, PRODUCCIÓN Rocío Fernández de Angulo, MONTAJE Daniel Zúñiga DISEÑO DE ESTRUCTURA Mario Rodríguez Jaramillo y Fernanda I. González Vega, CARPINTERO José Alfredo Giles, FLORISTA Mario Arturo Aguilar, PINTURA Ana Segovia