LUIS HAMPSHIRE - CUERPO VASIJA
MAY - AUGUST, 2023
CUERPO VASIJA presents a selection of the most recent output in the painter’s prolific body of work, demonstrating his understanding of his creative process as an infinite ensemble that, as with the culture in Oaxaca, subverts a unique identity by offering complex spaces of relationships with other cultures and identities. In this terd solo show by Luis Hampshire we will be able to appreciate a hybrid, criollo, cosmologically mutable body of work, full of details and poetic elements that project moments of awareness and intuition of the artist’s passage through the world.
Color is taken as space, as a moment that encourages the body to inhabit and to be a moment in space.
The body as the dermis of the world where everything can be. The body as receptacle, as container.
The container as something that goes beyond itself. It is that which contains and also something that spills out.
Painting as an awareness of the moment in which everything flows and is and escapes and yet leaves residues: detritus of the world so that others can signify their world. Painting as a symbol of possible futures.
Ideas that are made possible via the display of numerous canvases that extend along the white walls, which are interrupted by the colored triangles that the artist painted. On the floor, four canvases contain elements that—between the figurative and the abstract—are reminiscent of vessels. Content translates into container as the artist has made a sculpture of the canvases, holding them upright on a metal and clay structure—in collaboration with Isaí Pinera (Cara de Planta).
Hampshire’s work has been exhibited both individually and collectively: his most recent exhibition is amalgama, a solo show at the MUPO (Museum of Oaxacan Painters). Luis Hampshire stands out, not only for his pictorial production, but also for positioning himself as a prominent agent of contemporary art institutions: he was the director of the Rufino Tamayo Plastic Arts Workshop in Oaxaca from 2011 to 2013, director of the MUPO (Museum of Oaxacan Painters) from 2013 to 2017, and since 2009 he has been a professor of painting and has held the Contemporary Art chair at the School of Fine arts at the Benito Juárez Autonomous University of Oaxaca (UABJO).
CUERPO VASIJA presenta una selección de lo más reciente del prolífico cuerpo de obra de Luis Hampshire, quien entiende su proceso creativo como un ensamble infinito que, al igual que la cultura en Oaxaca, subvierte una identidad única al ofrecer espacios complejos de relación con otras culturas e identidades. En este tercer solo show en Galería Karen Huber podremos apreciar un cuerpo de obra hibrido, criollo, mutable cosmológico, lleno de detalles y elementos poéticos que proyectan momentos de conciencia e intuición del paso del artista por el mundo.
El color se toma como espacio, como un acontecimiento que propicia que el cuerpo habite y sea un momento en el espacio.
El cuerpo como dermis del mundo en dónde todo puede ser. El cuerpo como recipiente, contenedor.
El contenedor como un algo que va más allá de sí mismo. Es eso que contiene y algo que se desparrama.
La pintura como una conciencia del instante en dónde todo fluye y es y se escapa pero deja residuos, detritos del mundo para que otros signifiquen su mundo. La pintura como un símbolo de futuros posibles.
Ideas que se hacen posible a través del display de numerosos lienzos que se extienden a lo largo de los muros blanco, que son interrumpidos por los triángulos de color que el artista pintó. Sobre el piso, cuatro canvas contienen elementos que, entre lo figurativo y lo abstracto, recuerdan a vasijas. Contenido se traduce en continente pues el artista ha hecho de los lienzos una escultura, al sostenerlos de pie sobre una estructura de metal y barro – en colaboración con Isaí Pinera (Cara de Planta)-.
La obra de Hampshire ha sido exhibida de forma individual y colectiva, siendo su exposición más reciente amalgama, un solo show en el MUPO (Museo de los Pintores Oaxaqueños). Luis Hampshire destaca, no solo por su producción pictórica, sino también por posicionarse como agente destacado de las instituciones del arte contemporáneo; fue director del Taller de Artes Plásticas Rufino Tamayo en Oaxaca de 2011 a 2013, director del MUPO (Museo de los Pintores de Oaxaca) de 2013 a 2017 y, desde 2009, es profesor de la especialidad de Pintura y la cátedra de Arte Contemporáneo de la Escuela de Bellas Artes de la Universidad Benito Juárez de Oaxaca (UABJO).