Lucía Vidales
Lucía Vidales (b. 1986, Mexico City)
Lives and works in Mexico.
Vidales has exhibited extensively in Mexico as well as internationally. Recent solo exhibitions include: Sudor Frío, PROXYCO, New York (2021); Manoteta, PEANA, Monterrey, Mexico (2021); To cool the blue, Taka Ishii Gallery Ph / F, Tokyo (2020); Noche durante el día, Sala Gam, Galería de Arte Mexicano, Mexico City (2019); Come as you are, House of Deslave, Tijuana (2019); and Cuerpo de esta sombra, Galería Alterna, Mexico City (2018). Notable recent group exhibitions include: Four Women Painters at the Crossroads, Sapar Contemporary (at Piero Atchugarry Gallery), Miami (2020–21); Murales para un cubo blanco, Sala de Arte Público Siqueiros, Mexico City (2020); Daichi Takagi, Lucia Vidales, Hiroka Yamashita, Taka Ishii, Tokyo (2020); and City Prince/sses, Palais de Tokyo, Paris (2019).
Vidales earned an MFA in 2014 at the National Autonomous University of Mexico, Faculty of Art and Design, in Mexico City; and a BFA in 2009 from La Esmeralda National School of Painting, Sculpture, and Printmaking of the National Institute of Fine Arts, Mexico City. She is currently an Art Professor at University UDEM and has been awarded three times with the Jovenes Creadores grant by the Secretaría de Cultura, Mexico.
Lucía Vidales´s work is concerned, above all, with painting. The body is recurrent as figure, as the painted gaze, and as the painting itself. Fragmented limbs often seem to emerge from, or sink into, the luminous or shadowy depths of her painterly surfaces. For Vidales, painting can transform time, our relationship with matter, and how we experience our own bodies. She is interested in a liminal and polyvalent use of color, and a fluid relationship with drawing — as evidenced by the layered remains of decision after decision, which are by turns sedimented in the work’s material surface, or invisibly erased, or still pending. Vidales’s work is informed by the consequences of historical and colonial imaginaries as they continue to impact actual bodies and the body of painting itself. The beings that populate her paintings suggest the potential for confrontation, but seldom follow through. Instead they play with humor or anxiety, or seek consolation from ancient wounds.
Lucía Vidales (n. 1986, Ciudad de México, México) vive y trabaja en México.
Lucía ha exhibido su trabajo en México y en otros países, algunas exhibiciones individuales recientes incluyen: (2021) Sudor frío, Proxyco Gallery, Nueva York (2020) To cool the blue, Taka Ishii Film & Photography, Tokio (2019) Noche durante el día, Sala Gam, Galería de Arte Mexicano, Ciudad de México; Come as you are, House of Deslave, Tijuana; Cuerpo de esta sombra, Galería Alterna, Ciudad de México. Algunas exposiciones colectivas recientes: (2021) Four woman painters at the crossroads, Sapar Contemporary, at Piero Atchugarry Gallery, Miami; (2020) Murales para un cubo blanco, Sala de Arte Público Siqueiros, Ciudad de México; Daichi Takagi, Lucia Vidales, Hiroka Yamashita, Taka Ishii Gallery, Tokio; Viva México!, SHOP Taka Ishii Gallery, Hong Kong; (2019) Princesses des villes, Palais de Tokyo, París; Naturally, Lulu, Ciudad de México; Tú de mí, yo de ti, Museo de la Ciudad de México.
Vidales tiene el título de Maestría en Artes Visuales por la FAD, UNAM y de Licenciatura en Artes Visuales por la ENPEG "La Esmeralda, INBA (2009) ha sido acreedora de la Beca de Jóvenes Creadores del FONCA y la Secretaría de Cultura en tres ocasiones y acreedora de varios reconocimientos nacionales como el Premio Nacional de Arte Joven (2013) y primer premio Arte Lumen (2015), actualmente es profesora de arte en la Universidad de Monterrey.
La obra de Lucía Vidales tiene que ver, sobre todo, con la pintura. El cuerpo es recurrente como figura, como mirada pintada y como la propia pintura. Los miembros fragmentados a menudo parecen emerger o hundirse en las profundidades luminosas o sombrías de sus superficies pictóricas. Para Vidales, la pintura puede transformar el tiempo, nuestra relación con la materia y la forma en que experimentamos nuestro propio cuerpo. Está interesada en un uso liminal y polivalente del color, y en una relación fluida con el dibujo, como demuestran los restos estratificados de una decisión tras otra, que por turnos se sedimentan en la superficie material de la obra, o se borran invisiblemente, o siguen en suspenso. La obra de Vidales se nutre de las consecuencias de los imaginarios históricos y coloniales que siguen afectando a los cuerpos reales y al propio cuerpo de la pintura. Los seres que pueblan sus cuadros sugieren la posibilidad de una confrontación, pero rara vez la llevan a cabo. En su lugar, juegan con el humor o la ansiedad, o buscan consuelo en antiguas heridas.